Találni és keresni

2011.02.02. 14:33

Minden cég költ kereső-optimalizálásra, aki egy kicsit is ad magára. Aztán költ Ad-sense re, adMob-ra, adWords-re. És évről évre többet költ.

Elgondolkodva a jelenségen néhány érdekes analógiát találtam. A legelső ami eszembe ötlött a fegyverkezési verseny volt - van. Nagyhatalmak versengenek azért, hogy ki a világ legnagyobb hatalma. Ennek a versenynek haszna is van: a hadiipar felveszi az esetleg más iparágakban már foglalkoztatni nem tudott munkásokat, mérnököket, kutatókat. A katonai fejlesztéseknek pedig hasznos mellékhatásai lehetnek a lakosságra. A másik oldalon viszont kockázatos, mert mi van, ha valaki úgy dönt, hogy ki is próbálja, vajon ő-e a legerősebb.

Egy másik példa, immáron a pénz világából az 1 dolláros licit. Egy társaságban kikiáltanak eladásra egy dollárt. A kikiáltási ár egy cent. Van azonban egy érdekes szabály: akárki is viszi a dollárt, a két legnagyobb licitet ki kell fizetni. Tehát ha 75 centre valaki 76-ot mond és ez az utolsó licit, akkor ő 24 cent nyereséggel távozik, a második helyezett 75 cent veszteséget könyvelhet el. A kisérletek során 3 dollár fölött álltak meg a licitek.

A fenti példa analógiájára, a kereső-játékhoz sokkal közelebbi példa a manapság terjedő 15mp-es licit-oldal. A liciteket egységnyi lépésekben lehet megtenni. Egy egység - legyen cent - költsége 10 cent. A végén a győztes megvásárolhatja a terméket az elért áron. A licitnek akkor van vége, ha 15 mp-ig nem érkezik új licit.

Hasonló történik a Google által egységesített online reklám világában is. Az egymással versengő cégek játékkörönként korlátlan mennyiségű pénzt dobhatnak a kalapba. Aki a játék-körben több pénzt szórt a kalapba, a következő körben első lehet a listán, miközben indul a pénzdobálás előről.

Hogy a kicsik és nagyok egyenlő esélyeket élvezhessenek, végtelen sok versenypályából lehet választani, minden szóra lehet licitálni. Hasonlóan magas a versenyzők száma is. Aki nyulaknak végez hajfelvarrást, az minimális befektetéssel a nyúlhajfelvarrók listájának elejére kerülhet. Aki gáz és víz szerelő, annak már magasabbra tornászták a már versengők a lécet.

A fentieket átgondolva egy gyors kisérletet végeztem el egy hozzám közel álló céget mérve, aki úgy döntött, hogy az "adótanácsadó" pályán indul.

Az RSM DTM Kft nagyon lelkiismeretesen idomul az online világ kihívásaihoz. Szinvonalas szakmai blogot vezetnek, megjelentek a Facebookon, hírlevelük, Twitter-oldaluk van. És az "adótanácsadó" pályán nagyon jól futottak. Száz meg száz, a témával foglalkozó oldal közül a második odlalon hozta őket a Google.

A kisérlet folytatásaként az ezzel ekvivalens, de a cég online stratégiájában kevésbé fajsúlyos "adótanácsadás" kifejezésre is megvizsgáltam az eredményeiket. Majdnem feladatam, amikor a 19. oldalon rájuk találtam.

Gondoltam, ez nincs így jól. ELindítottam a két keresést az általam ismert két nagy konkurens oldalán. Bing - 4 / 10, Yahoo - 6 / 14. Ez szerintem sokmindent elárul a keresőoptimalizálás hatékonyságáról: a keresőoptimalizálás hatékony. Egy keresőre egy ilyen kis országban bármit fel lehet optimalizálni az első oldalra. És ezzel aki teheti vissza is él. Ezért az igazán értékes találatok egyes területeken nagyon mélyen lapulnak. Így 19. oldalon osztoznak a kevésbé marketinggelt releváns, és az erősen marketingelt irreleváns oldalak is.

Egy javaslat: ha olyan témát keresünk, ahol a keresett félnek közvetlen anyagi érdeke fűződik ahhoz hogy sokan megtalálják, ne Google-t használjunk. Az azt fogja megmutatni, hogy ki mennyit költött marketingre. Használjunk Bing-et. Először is, egy szép képpel fogad minket. Másodszor pedig még nem sikerült olyan mértékben korumpálni, mint nagy testvéreit.

A bejegyzés trackback címe:

https://lapozgatas.blog.hu/api/trackback/id/tr192633466

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása